Näin tehtiin Rodinian bränditarina

Minna Rajainmäki

Tarinalla johtaminen yleistyy, kun kuluttaja haastaa yrityksen vastuullisuutta, työntekijät etsivät merkityksellisyyttä ja markkinointiin kaivataan tunnetta. Tarinat purevat ja jäävät mieleen. Niitä on helppo toistaa.

Bränditarinassa on oleellista, että se noudattaa yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tarinointi ei ole itsetarkoitus vaan johtamisen työkalu.

Tarinan avulla viestintä asiakkaan suuntaan on linjakasta, visuaaliset suunnittelijat saavat briiffinsä, myyjät saavat sanoja suuhunsa ja työntekijät tietävät, miksi töitä tekevät. Myös johtajan oma fokus säilyy.

Nimi kuvaa maapallon pitkäikäisyyttä ja luonnon kiertokulkua.

Mihin tarina perustuu?

Bränditarinat perustuvat usein – vaan eivät aina – joko yrityksen nimeen tai historiaan. Perheyritysten bränditarina on usein perheen tarina ja historia. Ihmiset ovat aina ensimmäinen lähtökohta tarinan kirjoitukseen. Ihminen on kiinnostava!

Kaikkiin yrityksiin nimitarina ei sovellu, eikä kaikkien tarina ole tarpeeksi kiinnostava. Silloin tarina voi löytyä tuotteesta tai visiosta. Kaikilla on tarina, vaikkei se heti tulisi mieleen. Jos kyseessä on start-up, nimi kertoo usein jo siitä ongelmasta, jonka yritys tuotteineen tai palveluineen ratkaisee.

Bränditarinan on tärkeää olla totta. Tarina perustuu strategiaan ja tekoihin. Tarina ei ole sepite markkinointikampanjaa varten, vaikka siihen se loistavasti soveltuukin. Markkinointia on helppo tehdä ja se on tehokasta, kun tarina on oikea ja aito.

Mitä Rodinia tarkoittaa?

Suomessa yritysnimet ovat perinteisesti käytännönläheisiä ja kertovat heti yrityksen toimialasta. Omistajan nimi on usein yrityksen nimi.

Rodinia-yritys perustettiin puhtaasti kestävän kehityksen lähtökohdista. Sen visiona on auttaa yrityksiä parantamaan maailmaa viestinnän avulla. Sloganimme on ”Parempaa viestintää = Parempaa liiketoimintaa”. Parempaa sekä rahassa että maailmalle. Siksi Rodinian koko brändi rakentuu kestävän kehityksen arvoille.

Rodinia-nimi tarkoittaa muinaista jättiläismannerta, joka oli olemassa miljardi vuotta sitten. Nimi kuvaa maapallon pitkäikäisyyttä ja luonnon kiertokulkua, jossa ihminen on vain yksi pieni kulkija. Rodinia oli luonteva valinta yrityksen nimeksi taistelussa kestävän kehityksen puolesta. Se kertoo omaa tarinaa.

Yrityksen nimi voisi olla myös omistajan nimi, sillä pyrimme tottakai elämään kuten opetamme. Se sitoisi kuitenkin käsiämme myöhemmin eikä välttämättä kertoisi kunnianhimoisesta missiostamme – se ei myöskään toimi ulkomailla.

Vaikka olemme lähtökohtaisesti viestintätoimisto, viestintää ei ole mielestämme tarpeen painottaa yritysnimessä. Viestintä on kaiken liiketoiminnan ytimessä. Ja sen me osaamme. Voimme auttaa strategian suunnittelussa tai tehdä teille oikolukua, ihan miten haluatte!

Soita, niin tehdään teillekin tarina!

Kirjoita hakusi ja paina Enter.