Ihana raportointi! Taas edessä numeroiden sorvaus ja puuduttavat jargonit, vai?

Minna Rajainmäki

Alkutalvella vuorossa ovat yritysvastuuraportit ja vuosikertomukset. Monissa yrityksissä ne aiheuttavat harmaita hiuksia ja hikikarpaloita.

Mutta yritysvastuuraportoinnin ei tarvitse olla lässytystä ja myötähäpeää lukijoissa herättävää mössöä. Parhaimmillaan raportit ovat wow-efekteillä höystettyjä tietoiskuja, jotka lisäävät luottamusta ja johtavat uusiin innovaatioihin.

Mitä vastuuraporteissa pitäisi olla?

Yrityksissä tehdään paljon töitä erilaisten vastuukysymysten parissa. Toisilla kyse on päästöjen vähentämisestä, toisilla asiallisten työsuhteiden solmimisesta, joillakin tehokkuuden lisäämisestä. Sijoittajia kiinnostavat erityisesti ympäristö- ja ilmastonmuutoskysymykset. Omistajat keskittyvät taloudelliseen vastuunkantoon. Raportointi näyttelee roolia silloin, kun teot pitää muuttaa tarinaksi siitä, miten ne vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen ja kilpailukykyyn.

Kauppalehden kolumnin mukaan vastuullisuudeksi ei enää riitä pelkkä verojenmaksu, vaikka toki sekin on tärkeää. Asiakkaat, kuluttajat ja sijoittajat eivät enää tyydy siihen. Toisaalta yrityksen kannattaa avoimesti kertoa, mikäli se on hyvä veronmaksaja. Esimerkiksi Supercell on saanut valtavasti positiivista julkisuutta maksamalla veronsa Suomeen. Hyvässä yritysvastuuraportissa kerrotaan rehellisesti, mitä on tehty ja missä on vielä parantamisen varaa.

Haasteena on mitata yritysten vastuullisuutta yhtenevin menetelmin, mutta Evli-pankin mukaan standardit ovat tulossa. Yleisesti käytetty raportointikehys on GRI eli Global Reporting Initiativen standardi, jonka mukaan raportoidaan sekä sosiaalisia, taloudellisia että ympäristövastuun kysymyksiä. Se helpottaa vertailemaan yrityksiä toisiinsa aivan kuten tilinpäätökset.

Omistajat ja sijoittajat lukevat ne mieluummin kuin aamulehden.

Vuosikertomukset visioivat kilpailukykyä

Myös vuosikertomukset voivat olla innostavia ja visionäärisiä. Infografiikalla ja kuvituskuvilla visualisoidut ja hauskalla mutta asiallisella otteella kirjoitetut vuosikertomukset kertovat yrityksen tuloksesta ja kilpailukyvystä siten, että omistajat ja sijoittajat lukevat ne mieluummin kuin aamulehden. Yrityksen täytyy olla ylpeä aiemmista tekemisistään, että se voi uskottavasti visioida tulevaa.

Jotta raporteista tulisi tällaisia, niihin tulee panostaa. Talvi on kiivasta raportointiaikaa, että kaikki on selvää yhtiökokousta varten. Nyt on hyvä aika miettiä uudelleen, miten se kannattaa tehdä.

Vuosiraportointi voidaan tehdä myös näyttävästi verkkoon. Verkko on nykyaikainen tapa viestiä ja se antaa erilaiset mahdollisuudet visuaaliselle toteutukselle. Asiakkaalle syntyy säästöä paino- ja jakelukustannuksista, mutta lopputulos on interaktiivinen ja visuaalinen kokonaisuus, joka kutsuu viihtymään aiheen parissa. Ennen kaikkea hyvin esitetty vuosikertomus on informatiivinen.

Rodiniassa olemme perehtyneet vastuukysymyksiin ja haluamme auttaa yrityksiä kertomaan niistä sidosryhmille luottamusta herättävällä tavalla. Rakastamme numeroita, tekstiä, raportteja ja yksityiskohtia, kaikkea sitä, mikä yleensä tehdään kiireellä muun työn ohessa.

Vuosikertomusten tulisikin keskittyä menneestä kertomisen lisäksi visioimaan tulevaisuutta. Vanhat tavat tehdä bisnestä eivät välttämättä kauaa päde. Raportoinnissakin on pysyttävä ajan hermolla ja katsottava eteenpäin.

Kirjoita hakusi ja paina Enter.