Vastuullisuus lisääntyy matkailun markkinoinnissa

Minna Rajainmäki

Vastuullisuus on ollut osa Star Arctic Hotelin arvoja alusta asti. Hotelli perustettiin vuonna 2017 kahden perheen yhteisyrityksenä Saariselälle Kaunispään huipulle. Nyt vastuullisuus näkyy myös kohteen markkinoinnissa ja tuo monenlaisia hyötyjä.

– Jo rakentamisvaiheessa olemme huomioineet energiankulutuksen ja valinneet esimerkiksi kestäviä paikallisia materiaaleja, hotellinjohtaja Juha Muotka sanoo.

Kaikki on rakennettu mahdollisuuksien mukaan kivestä ja puusta. Hotellissa käytetään maalämpöä ja ravintolan tuottamaa hukkalämpöä hyödynnetään muiden tilojen lämmittämiseen.

Energiansäästö on ollut myös taloudellisesti merkittävää. Samoin ruokahävikin minimoiminen lautastarjoilulla on osoittautunut kestäväksi ratkaisuksi.

Verkkosuunnittelijamme Ilkka Olander toteutti Star Arcticille paljon kiitosta saaneet verkkosivut ja ilmeen. Vastuullisuus on yhä useammin matkakohteen valintatekijä, joten siitä kannattaa viestiä avoimesti ja rehellisesti.

Vastuullisuussertifiointi on työn alla

Star Arctic Hotel on aloittanut yhteistyön Visit Finlandin Sustainable Travel Finland –ohjelmassa. Tavoitteena on määritellä yritykselle kestävän matkailun kehittämispolku, jossa hotelli sitoutuu kestävän matkailun periaatteisiin kahdeksan portaisen ohjelman avulla.

Ohjelmaan kuuluu olennaisena osana vastuullisuusviestintä, jossa tulee huomioida konkreettiset teot matkailualan kestävyyshaasteiden suhteen. Näitä ovat esimerkiksi matkailun vaikutukset maankäyttöön, ilmanlaatuun, vesistöihin, paikallisväestöön ja kilpailukykyyn.

Star Arctic Hotel sai ympäristöystävällisyydestään myös kansainvälisen tunnustuksen. Luxury Lifestyle Awards valitsee vuosittain mielenkiintoisia kohteita ympäri maailmaa. Lisätietoja täältä.

Ruskasesonki oli ennätyksellisen vilkas. Lomakausien ulkopuolella tilaa kuitenkin on.

Kotimaan matkailussa on mahdollisuus

Matkailija haluaa yhä useammin selvittää matkansa aiheuttaman hiilijalanjäljen, ja yritys vastaavasti haluaa kertoa niistä toimista, joilla hiilijalanjälkeä voi pienentää.

Juha Muotka kertoo, että ympäristöarvot vaikuttavat usein matkakohteen valintaan. Silloin vastuullisuus toimii ja sitä kannattaa hyödyntää markkinoinnissa.

– Asiakkaamme ovat erittäin tietoisia matkailun haasteista ja vastuullisuudesta halutaan myös kuulla paikan päällä. On osa palveluelämystä kuulla, että asiat tehdään oikein.

Myös kotimaan matkailijat arvostavat kiireetöntä palvelua ja suhtautumista asioihin.

– Asiakkaat ovat ottaneet meidät hyvin vastaan ja ruskasesonki oli ennätyksellisen vilkas. Lomakausien ulkopuolella tilaa kuitenkin on.

Kehitettävää vielä kuljetuksessa ja kierrätyksessä

Star Arctic Hotelilla on käytössä vähäpäästöiset moottorikelkat ja kelkkareitit tehdään vanhoille tiepohjille ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Sähköisiin moottorikelkkoihin ei ole vielä siirrytty niiden kantosäteen vuoksi.

– Ohjelmapalvelutuotannossa kerromme myös aktiivisesti aidosta lappilaisesta elämäntavasta ja luonnosta yhteistyössä paikallisten kanssa.

Matkailutoimijoiden kierrätysmahdollisuudet riippuvat usein kunnallisesta jätehuollosta, jolloin tarve on kehittää alueellista yhteistyötä. Sama koskee julkista liikennettä, jolla kohteeseen pääsee ja kuinka sen sisällä pystyy liikkumaan autotta.

Verkkosivut vastuullisuusviestinnän välineenä

Koronaviruspandemian myötä matkailumahdollisuudet ja -mieltymykset ovat muuttuneet. Matkakohteiden verkkosivujen merkitys on noussut entisestään samalla, kun vastuullisuus on noussut merkittäväksi puheenaiheeksi.

Viestivätkö teidän verkkosivunne yritysvastuusta oikein? Teemme responsiiviset ja näyttävät WordPress-verkkosivut, jotka viestivät. Ota yhteyttä!

Lue myös muista vastuullisuusviestinnän palveluistamme täältä.

Kirjoita hakusi ja paina Enter.