Roskasta raaka-aineeksi -kampanja brändää taloyhtiöiden jäteastiat kauniiksi ja niissä kerrotaan, miten oikein lajiteltua raaka-ainetta voidaan jatkojalostaa ja millaisia uusia tuotteita siitä tehdään. Kampanjan tavoitteena on uudistaa jäteviestintä, koska kiertotalouden mukaan toimivassa yhteiskunnassa ei pitäisi olla sellaista asiaa kuin jäte.
Lahti on Euroopan ympäristöpääkaupunki vuonna 2021. Osana sitä Rodinia käynnistää kiertotalouden viestintäprojektin, jolla pyritään muuttamaan mielikuvat jätteestä ja vaikuttamaan kuluttajien käyttäytymiseen. Kotitalousjätteet ovat arvokasta materiaalia, joka ansaitsee toisen mahdollisuuden.
Nudge-teoria käyttäytymisen muuttamiseen
Viestintäprojektin strategia perustuu Nudging-teoriaan, jossa hyödynnetään positiivista vahvistamista ja epäsuoria kannustimia ryhmien ja yksilöiden käyttäytymisen muuttamiseksi. Teoriaa hyödynnetään esimerkiksi politiikassa, mutta käytännön esimerkkejä löytyy muun muassa roskaamisen ja energiankulutuksen vähentämisestä.
Ekologiseen kuluttajakäyttäytymisen muutokseen on kehitelty erityinen SHIFT-malli, jota hyödynnetään kampanjassa.
Ihmisille on tyypillistä vertailla käyttäytymistään toisiin. Haluamme kuulua joukkoon ja tulla hyväksytyksi. Viestimällä muiden, etenkin helposti samaistuttavan ihmisryhmän tai esikuvien tottumuksista, voidaan muuttaa normeja ja luoda sosiaalista painetta.
Kuluttajien käyttäytymista voidaan ohjata kestävämpään suuntaan ryhmäyttämällä, lisäämällä tietoa, vetoamalla tunteisiin, kannustamalla ja palkitsemalla.
Kotitalouksissa kierrättäminen koetaan hankalana
Kierrätysasteen kasvattaminen on hallinnollinen tavoite, jota hiljattain uudistunut jätelaki pyrkii toteuttamaan. Suomessa kotitaloudet kierrättävät keskimäärin 51% jätteestään, joka on alle EU:n asettamien tavoitteiden.
Kierrätysasteen nostamiseen voi jokainen osallistua. Kotitalouksissa kierrättäminen koetaan usein tilaavievänä ja vaivalloisena. On myös paljon epätietoisuutta, mikä jätelaji kuuluu mihinkin astiaan. Tämän vuoksi tarvitaan hyvin suunniteltua vaikuttavuusviestintää, jolla voidaan motivoida asukkaita päivittämään arjen rutiineja kestävimmiksi.

Roskasta raaka-aineeksi -kampanja vaikuttaa käyttäytymiseen
Rodinian johtamassa viestintäkampanjassa Roskasta raaka-aineeksi taloyhtiöiden jäteastioita hyödynnetään mediana ja ne brändätään huomiota herättäviksi, mutta informatiivisiksi.
Roskasta raaka-aineeksi -kampanjaan osallistuvien taloyhtiöiden asukkaille tiedotetaan kierrättämisen hyödyistä, lisätään kierrätysosaamista, tiedotetaan naapurien kierrätystottumuksista, hyödynnetään vaikuttajamarkkinointia ja sosiaalista mediaa sekä palkitaan ahkerimmat kierrättäjät.
Kampanjan uskotaan vähentävän sekajätteen määrää ja lisäävän lajittelua innostavan ja vaikuttavan viestinnän ansiosta. Mittaamme tuloksia konkreettisesti punnitsemalla sekajäteen projektin aikana. Projekti käynnistyy helmikuussa 2021 ja jatkuu alkukesään.
Seuraa meitä somessa @roskastaraakaineeksi ja liity uutiskirjeemme tilaajaksi, niin pysyt ajan tasalla projektin etenemisestä ja kenties innostut osallistumaan kierrätystalkoisiin itsekin!
Tutustu kampanjaan tarkemmin täällä.