Kestävä markkinointi kasvattaa brändiarvoa

Minna Rajainmäki

Kestävä markkinointi tarjoaa ratkaisuja yhteiskunnallisten haasteiden ja liiketoiminnan yhteensovittamiseksi.

Ilmastonmuutos määrittelee markkinoiden muutosta pitkällä aikavälillä ja koronaviruspandemia lyhyellä aikavälillä. Keväiset poikkeusolot kiihdyttivät digitalisaatiota ja vaikka monille yrityksille pandemia aiheutti shokin, on selvää, että tästä eteen päin yritystoimintaa pitää rakentaa kestävän kehityksen periaattein.

YK:n Agenda 2030 – Kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseen on enää kymmenen vuotta aikaa. Kestävä kehitys on huomioitava yrityksen strategiassa samoin kuin digitalisaatio ja globalisaatio.

Kohderyhmänä: kuluttaja, sijoittaja ja kumppani

Kestävä markkinointi tarkoittaa yrityksen brändin asemointia siten, että se kestää digitalisaation, globalisaation ja ilmastonmuutoksen megatrendeissä. Kestävän brändin on vastattava myös kysymykseen, mitä yhteiskunnallista ongelmaa se ratkaisee samalla, kun se tuottaa lisäarvoa asiakkaalle.

Kuluttajabrändien tulee tarjota ratkaisuja kestäviin kulutusvalintoihin. Sijoittajat ovat entistä kiinnostuneempia siitä, miten ilmastoriskit on huomioitu yrityksen strategiassa. Työntekijät hakeutuvat tehtäviin, joissa he voivat kontribuoida omalla ammattitaidollaan paremman tulevaisuuden rakentamiseen. Se on inspiroivaa!

Vastuullisuuden tasot

Vastuullisuustyö, tuotekehitys ja viestintä rakennetaan katsomalla vastuullisuuden eri tasoja.

  1. Ensimmäiseksi on parannettava omaa toimintaa ja pyrittävä hiilineutraaliuteen.
  2. Toiseksi on tarjottava ratkaisuja omille asiakkaille ja muille sidosryhmille, ja mahdollistettava niiden kestävän kehityksen mukainen toiminta.
  3. Kolmanneksi on tuotettava muutosta omalla toimialalla, jolloin kaikkien kilpailuetutekijät muuttuvat vastuullisiksi.
  4. Systeeminen muutos, ilmastonmuutoksen ehkäisy ja luonnonmonimuotoisuuteen vaikuttaminen tapahtuvat edellä mainittujen seurauksena.

Kirjoita hakusi ja paina Enter.