Miten vastuullinen brändi luodaan?

Minna Rajainmäki

Yrityksissä pohditaan nyt pää hiessä vastuullisen brändin käsitettä. Mitä se oikein tarkoittaa?

Vastuullisuudesta puhutaan monissa eri foorumeissa. Suurin osa yrityksistä kokeekin toimivansa vastuullisesti ja jos heiltä kysyy, onko vastuullisuusraportti tehty, he vastaavat myöntävästi, vaikka ei olisi mitään käsitystä siitä, mikä se on.

Yritysvastuuta ja monimuotoisuutta ajavaan järjestöön FIBS ry:hyn liittyy jatkuvasti isoja ja pieniä yrityksiä. Yhdistys uudisti vastikään strategiansa ja sen visio tuleville vuosille on nyt, että ”suomalaisyritykset ovat kestävän liiketoiminnan edelläkävijöitä maailmassa.” Se on kunnianhimoinen tavoite ottaen huomioon, että monet yritykset eivät ole vielä edes aloittaneet.

Valtioneuvoston kanslia ylläpitää Sitoumus2050-sivustoa, johon erilaisia sitoumuksia kestävän kehityksen edistämiseksi on tullut jo satoja. Mukana on muun muassa yrityksiä, julkishallinnon organisaatioita ja oppilaitoksia. On mahtavaa nähdä, että aihe kiinnostaa näin laajasti!

Ykskaks yhtäkkii

Vastuullisuus ei kuitenkaan voi tarkoittaa sitä, että yrityksessä ykskaks todetaan, että ”vastuullisiahan me ollaan – jatketaan samaan malliin”. Vastuullisuus täytyy viedä (jos se ei jo ole) yrityksen strategian ytimeen eli visioon, missioon ja tarkoitukseen. On täysin kestämätöntä väittää jotain tuotetta tai palvelua vastuulliseksi, jos yrityksen omassa päivittäistoiminnassa on epäkohtia.

Yrityksellä täytyy siis olla vastuullinen tarkoitus: miksi se on olemassa? Ja mitä yhteiskunnallista ongelmaa se tuotteineen ja palveluineen ratkaisee? Apuna voi käyttää YK:n Agenda2030 Kestävän kehityksen tavoitteita, jos tarkoitusta on muuten hankala hahmottaa.

Sen lisäksi vastuullisuus täytyy viedä yrityksen päivittäistoimintoihin ja johtamiseen. Tässä monet ovat jo kunnostautuneet.

Vastuullinen brändi on siis sellainen yrityksen, tai jonkin muun toimijan, palvelu tai tuote, joka kestää sen koko elinkaaren täydellisen läpivalaisun. Sen lisäksi kuluttajan ja/tai loppukäyttäjän on helppo samaistua siihen.

Vastuullinen brändi ottaa huomioon edustamansa tuotteen tuotantoprosessin, jakelun ja markkinoinnin vaikutukset yrityksen vastuullisen tarkoituksen mukaisesti. Tällaisessa tapauksessa yhteiskunta, yrityksen tarkoitus ja brändi puhuvat samaa kieltä ja kulkevat samaan suuntaan. Sellaiseen brändiin tulevaisuuden kuluttaja mielellään samaistuu ja tällaista brändiä kuluttaja myös vapaaehtoisesti tukee.

Siitä syntyvät puolestaan vastuullisen brändin liiketoimintahyödyt: tuotetta on helpompi markkinoida, se myy hyvin ja edistää yhteiskunnallista asiaa, jolloin se saa myös tilaa julkisuudessa.

Ruotsissa kaikki on paremmin

Ruotsalainen SB-Insight on tehnyt yrityksille markkinatutkimuksia niiden brändien vastuullisuudesta jo kahdeksan vuoden ajan. Heidän palveluunsa kuuluu tutkia, miten asiakkaat eli kuluttajat näkevät eri brändit kestävän kehityksen valossa. Tutkimuksen tulokset esitetään yritykselle ja heille esitetään parannusehdotuksia, jonka jälkeen brändiä on helpompi lähteä rakentamaan oikeaan suuntaan.

Kestävän brändin tutkimuksia on tehty kaikissa pohjoismaissa.

Vuosittain nämä brändit laitetaan paremmuusjärjestykseen ja syntyy maittain kootut Sustainable Brand Indexit. Tänä vuonna (2018) aiheesta järjestetään ensi kertaa tilaisuus Suomessa. Sustainable Brand Index Award järjestetään Helsingissä 11.4.2018 klo 16.00-18.00 Finlandia-talolla.

Jokaisen, jota vastuullisen brändin hallinta ja luominen kiinnostaa, kannattaa tulla kuuntelemaan, mitä tällä saralla Ruotsissa tehdään ja mitkä trendit ovat mitä luultavimmin tulossa pian Suomeenkin. Tilaisuus on maksuton, mutta sinne pitää ilmoittautua.

 

Kirjoita hakusi ja paina Enter.