Skip to content

Vastuullisuusraportit tehdään luettaviksi  

RodiniaBlogi_luettavuus

Jaa kirjoitus

Vastuullisuusraportointi on yrityksille velvollisuus, arvovalinta, maineen rakentamisen väline ja suuri panostus niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Kun raportointitalkoisiin kerran lähdetään, kannattaa työ tehdä kerralla kunnolla.

Raportointi edellyttää rehellistä ja johdonmukaista tarinankerrontaa. Haasteista puhuminen on hankalaa, kun taas onnistumisista kerrotaan usein mielellään. Voi tuntua kiusalliselta julkaista yritystoiminnan kehityskohteita, ja vastuullisuusaiheiden kaunistelu on valitettavan yleistä. Raportissa tulee kuitenkin kertoa toiminnan nykytilasta ja tavoitteista läpinäkyvästi. Kehityskohteiden noustessa esiin ratkaisevan tärkeää on tarttua toimeen ja kertoa, kuinka haasteisiin reagoidaan. Avoin, rehellinen ja uskottava vastuullisuusviestintä vetoaa pitkällä aikavälillä sidosryhmiin paremmin kuin kaunistelu ja vaikeneminen.

Jos lukija ei löydä raportista etsimäänsä tietoa, ei siitä ole mitään hyötyä 

Markkinoilla näkyy jatkuvasti raportteja, joihin on koottu kymmeniä tai jopa satoja sivuja dataa epäloogisessa järjestyksessä. Luettavassa vastuullisuusraportissa etenemisjärjestys on harkittu tarkasti, ja aiheet on otsikoitu yksinkertaistetusti, tärkeimmät avainsanat huomioiden. Otsikoiden lisääminen harvoin riittää, vaan kokonaisuus kannattaa kruunata selkeällä, numeroidulla sisällysluettelolla. Näin olennaiset asiat löytyvät pitkästäkin raportista nopeasti.

Liian pitkiksi vastuullisuusraportteja ei kuitenkaan kannata venyttää, vaikka ne sisältävätkin suuria määriä informaatiota. Turhan pitkä ja monimutkainen teksti ei houkuttele lukemaan. Sivumäärässä on helppo säästää ja luettavuutta edistää karsimalla sisällöstä epäolennaiset yksityiskohdat ja täytesanat sekä yksinkertaistamalla lauserakenteita. Vastuullisuusraportin kiinnostavuutta voi parantaa pilkkomalla aiheita alaotsikoiden alle, esittämällä case-esimerkkejä ja lisäämällä tekstinostoja.

Kokonaisuus ei kuitenkaan ole valmis vielä, kun tekstisisällöt on kirjoitettu ja järjestetty. Vastuullisuusraportti on valmis vasta, kun sisältö on taitettu ja visualisoinnit on viilattu kuntoon. Sillä on väliä, kuinka tekstimassan asettelee osaksi kokonaisuutta – harva pitää pienestä präntistä sivun alareunassa. Lisäksi tekstiä on hyvä havainnollistaa kuvilla, piirroksilla ja muilla visualisoinneilla. Kaikkea ei toisaalta ole pakko ilmaista tekstimuodossa, vaan monesti esimerkiksi taulukot, graafit, ajatuskartat ja aikajanat ovat helpommin ymmärrettäviä vaihtoehtoja. Tuttu sanonta ”yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”, pätee myös vastuullisuusraportoinnissa. 

 

Tarvitseeko yrityksesi apua vastuullisuusraportoinnissa? Ota meihin yhteyttä. Asiantuntijatiimimme on valmis auttamaan vastuullisuusviestinnän haasteissa sekä varmistamaan, että viestintä on kattavaa, loogista ja vaikuttavaa.

Tilaa uutiskirje

Ymmärrä kestävää viestintää. Saat tuoreimmat uutiset sähköpostiisi.