Huono kuvitus vesittää vaikuttavan viestin

Minna Rajainmäki

Huono kuvitus vesittää vaikuttavan viestin – älä siis vähättele kuvien merkitystä vastuullisuusviestinnässä!

Vastuullisuusviestinnälle tyypillistä on vuolaat lupaukset tavoitteista ja hyvistä aikeista sekä sanarikkaat vastuullisuusraportit, mutta liian usein niitä reunustaa onneton kuva, joka latistaa hyvän viestin.

Kuvien merkitystä vastuullisuusviestinnässä ei pidä ylenkatsoa, ne kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, vaikuttavat tunteisiin ja muokkaavat mielikuvia. Lisäksi monet nykyajan tehokkaimmista viestintäkanavista pyörivät nimenomaan visuaalisen sisällön ympärillä, siihen kannattaa todellakin panostaa vääränlaisen sanoman välttämiseksi.

Kuvilla luodaan tavoitemielikuvia kestävyysmurroksesta

Oletko nähnyt kuvan, jossa ihmisellä on kädessään kourallinen multaa ja siitä kasvaa verso? Niinpä, niin me kaikki. Entä oletko nähnyt, kuinka riutuva jääkarhu laahustaa jäätikön reunalla. Me myös.

Geneerisillä kuvilla vesitetään sisältö ja aiheen tärkeys: kun on kyse globaaleista, valtavista ihmiskuntaa järisyttävistä haasteista kuten ilmastonmuutos, luontokato tai eriarvoisuus, geneerisillä kuvilla viestitään, että ”vastuullisuus on tämmöistä leppoisaa ituhippien multasormityöskentelyä”, vaikka pitäisi kertoa, että ”näin nämä globaalit yhteiset haasteet koskettavat meitä ja näin me pyrimme vaikuttamaan niihin”.

Erona on konkreatia. Konkretia syntyy tunnistamisesta ja tunnustamisesta, ei ideoista, visioista ja toiveista. Visioita on jo nähty, nyt on viimeistään aika siirtyä sanoista tekoihin.

Huomaa nämä asiat valitessasi kuvia vastuullisuusviestintään

Oleellista kestävään kehitykseen liittyvässä visualisoinnissa on 5 asiaa:

  1. Kuvituksen pitää olla realistista: kenenkään kädestä ei kasva ituja, vaikka olisi puutarhuri. Vältä joka puolella esiintyvää abstraktia vastuullisuuskuvitusta!
  2. Jos haluat kuvittaa ympäristövastuuta, on parempi valita aito metsä, meri, puro, pelto, taivas tai jokin muu todellinen asia, johon julkaisun sisältö liittyy. Valitse paikallinen maisema ennemmin kuin Texasin aavikko tai Grönlannin jäätikkö. Kestävyysongelmat näkyvät jokaisessa maailmankolkassa ja tutut ympäristöt ovat samaistuttavampia.
  3. Vastuullisuusviestintään kaivataan konkretiaa – se pätee myös kuviin. Kuvilla luodaan mielikuvia koko toimialasta. On siis parempi kuvata toimialan vastuullisuutta rehellisesti: kaupunkia (puistoja, viherkattoja), luontoa (eläimiä, ilmiöitä), ihmisiä (monimuotoisesti, toimijoina), teollisuutta, jopa autoja ja teknologiaa.
  4. Kuvita, selitä ja visualisoi infografiikalla. Kuvita toimitusketju ja näytä sen vaikutukset, johtamismalli, työhyvinvoinnin kehitys jne. Avoimesti ja läpinäkyvästi. Muuten ette voi tietää, missä vaikutukset tapahtuvat ja mitä sidosryhmänne arvostavat.
  5. Vältä katastrofikuvitusta! Maailmanlopun kuvastoon on vaikea samaistua ja se luo ahdistusta. Ahdistus taas lamauttaa ja estää toimimasta. Tarjoa ratkaisuja ja herätä toivoa niin teoilla kuin kuvillakin! 

Autamme vaikuttavan vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja kuvituksessa. Ota yhteyttä, niin luodaan vastuullisuusviestinnällesi sitouttava visuaalinen ilme!

Kirjoita hakusi ja paina Enter.