Skip to content

Roskasta raaka-aineeksi -kampanja näyttää suuntaa jäteviestinnälle: Tällainen on täydellinen jätekatos

Kuvassa syväkeräysastioita

Jaa kirjoitus

Täydellinen jätekatos on vielä työn alla. Roskasta raaka-aineeksi -kampanja näytti, että jäteviestinnässä on paljon kehitettävää.

Lahden ympäristöpääkaupunkivuoteen suunnittelemamme kampanja osoitti, että päästäksemme kiertotalouden mukaiseen yhteiskuntaan, meidän on aloitettava viestinnän parantamisesta.

Uudelleenbrändäsimme kymmenen Lahden Talojen jätekatosta ja mittasimme sekajätteen määrää kampanjan aikana. Jopa 60 prosenttia kampanjassa mukana olleista taloyhtiöistä onnistui vähentämään sekajätteen määrää tarkasteluajanjaksolla! Se on hyvä suoritus. Osa taloyhtiöistä vähensi sekajätettä jopa 20 prosenttia muutamassa kuukaudessa ja muissakin jätekatokset näkivät positiivisen muodonmuutoksen.

Tällainen on täydellinen jätekatos

Suomessa on käytössä syntypaikkakierrätys. Se tarkoittaa, että jätteet tulee lajitella siellä, missä ne syntyvät. Eli asunnoissa. Asukkaille lajittelua ei kuitenkaan ole tehty helpoksi, sillä ohjeet vaihtelevat jätehuoltoalueittain, paikkakunnittain ja jopa taloyhtiöittäin.

Jätekatokset ovat ankeita paikkoja, vaikka ne ovat osa jokapäiväistä elämää. Unelmiemme täydellinen jätekatos:

  1. on matkan varrella, näkyvällä paikalla ja hienon näköinen
  2. on siisti ja hyvin valaistu, jotta näkee mikä astia on missäkin
  3. jäteastiat rivissä vakiopaikoilla, jotta lajittelusta tulee rutiinia
  4. antaa palautteen lajittelun onnistumisesta

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta tarkoittaa monialaista yhteistyötä ja uusia kumppanuuksia. Teimme kampanjan aikana yhteistyötä paitsi Lahden Talojen ja Green Lahti -organisaation myös Lahden Pelicansin, Salpakierron, Caprocin ja Niimaarin kanssa.

Suurin haaste lajittelijalle on kuitenkin kierrätettävien materiaalien loputon määrä ja poikkeukset siihen, mitä saa lajitella mihinkin astiaan. Kierrätettävyydestä ja siitä viestimisestä pitäisi vastuun siirtyä selkeämmin tuottajille. Jokaisessa esineessä ja pakkauksessa tulisi selkeästi esimerkiksi värikoodilla ilmoittaa, mikä on sen uusiokäyttöpotentiaali, eli missä jätejakeessa se kierrätetään. Ja jos ei ole kierrätettävä, sen pitäisi olla laiton.

Voit tutustua jäteviestinnästä tekemiimme huomioihin Instagramissa @roskastaraakaaineeksi tai @rodiniafi.

Kuva: Sami Nyyssölä / Rodinia

Lue lisää aiheesta:

http://rodinia.fi/viestinnalla-voidaan-parantaa-kierratysastetta/

http://rodinia.fi/roskasta-raaka-aineeksi/

http://rodinia.fi/jatelakiuudistus-myllertaa-alaa-ja-kierratystottumuksia

https://www.instagram.com/p/CLd-7S8D8QT/?utm_source=ig_web_copy_link

Tilaa uutiskirje

Ymmärrä kestävää viestintää. Saat tuoreimmat uutiset sähköpostiisi.