Skip to content

Viisi vuotta vastuullisuusviestintää

rodinia_brandikuva_12

Jaa kirjoitus

Olemme tehneet viisi vuotta vastuullisuusviestintää. Rodinia täyttää 5 vuotta!! 🌟🎉

Viestintätoimisto Rodinia perustettiin vuonna 2017, kun tarve vastuullisuusviestinnälle alkoi kasvaa yrityksissä. Silloin ei puhuttu vielä vastuullisuusviestinnästä.

Mitä näinä vuosina on tapahtunut Rodiniassa ja vastuullisuudesta?

2017

Tuolloin puheenparsi kuului, että suomalaisyrityksissä tehdään paljon hyvää vastuullisuustyötä, mutta siitä ei oikein osata viestiä. No Rodinia alkoi viestimään. Silloin ei ollut olemassa vastuullisuusviestinnän toimialaa. Rodiniakin puhui ensin kestävän kehityksen viestinnästä.

2018

Kuluttajien kiinnostus yritysten vastuullisuuteen alkoi toden teolla kasvaa ja brändit tähän tarpeeseen vastaamaan. Myynnissä näkyi, jos brändillä oli vastuuton nimi. Tuotenimiä vaihdettiin ja tuotteita uudelleen brändättiin. Tämä oli kivuliasta yrityksissä, joissa ei oltu huomattu ajoissa, että maailma oli muuttunut.

2019

Muovista tuli kansakunnan vihollinen ja kierrättäminen alkoi raivostuttaa kuluttajia. Joka paikka pursuaa roskaa, mutta ohjeistukset ovat epäselvät. Kuvat valtamerien roskalautoista ja nälkiintyneistä jääkarhuista tavoitti suuren yleisön. Valtiolla alkoi hankkeita kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseksi. Muun muassa kiertotalouden roadmap.

2020

Yritykset sisäistivät, että vastuullisuutta ei voi ohittaa. Se on megatrendi, joka ei mene ohi. Vaikkei halunnut edelläkävijäksi, mukaan oli lähdettävä. Sijoittajat alkoivat kyselemään. Vielä ei tiedetty, mitä kaikkea se tarkoittaa, ja tarjouspyynnöt Rodiniallekin vaihtelivat maan ja taivaan välillä. Suurin osa myyntityöstä oli asiakkaiden kouluttamista. Sitten alkoi globaali pandemia.

2021

Aloitimme oman jäteviestintäprojektin osana Lahden ympäristöpääkaupunki vuotta. Pandemiasta selvittiin alkusäikähdyksen jälkeen, kun yrityksissä opittiin etähommiin ja huomattiin, että vastuullisuutta ei voi siltikään ohittaa, vaikka haasteita toimitusketjuissa ilmeni. Rodinia konseptoi oman vastuullisuusraportointipalvelun pk-yrityksille ja ensimmäinen konseptin mukainen vastuullisuusraportti palkittiin kansallisesti.

2022

Avasimme oman verkkokaupan, Flânerin, sillä haluamme muuttaa kuluttajakäyttäytymistä ja systeemistä ajattelua. Meidän pitää kuluttaa vähemmän, mutta parempaa. Autamme myös tutkimuslaitoksia ja yliopistoja kestävyysmurroksen viestinnässä ja uusien osaajien kouluttamisessa.

🐝🐝🐝💐💐💐🌪️🌪️🌪️

Vastuullisuus on kokonaisvaltaista uudistumista

Monet toimijat ovat huomanneet, että vastuullisuus voi olla myös bisnestä ja erilaisia palveluntarjoajia syntyy nyt kuin sieniä sateella. Joku konsultti on myynyt jokaiseen yritykseen ajatuksen, että maailmaa muutetaan yksi tuote kerrallaan.

Mutta vuonna 2022 se ei enää riitä. Vastuullisuus ja kestävä kehitys on oltava strategiassa ja sitä pitää toteuttaa isolla pensselillä koko toiminnan läpi. Kilpailuetu se ei pian enää ole vaan olemassaolon edellytys, kun lainsäädäntö kiristyy ja rahoittajat kuskaavat kirstujaan toisaalle.

🐌🐌🐌🍄🍄🍄💧💧💧

Työmme on merkityksellistä ja sen näkee yhteydenottojen ja työhakemusten määrässä. Vastuullisuudesta halutaan viestiä. Vastuuttomuudesta ei. Olemme vuodesta 2019 alkaen työllistäneet yrittäjän lisäksi 1-3 henkilöä. Kun saamme syksyllä prosessit viimeisteltyä, olemme valmiita myös kansainvälisyyteen ja kasvuun. Kerromme siitä sitten lisää tuonnempana!

🐸🐸🐸🌹🌹🌹🌤️🌤️🌤️

#Vastuullisuus #kestäväkehitys #Rodinia

Tilaa uutiskirje

Ymmärrä kestävää viestintää. Saat tuoreimmat uutiset sähköpostiisi.